Reissu lähenee… Johdanto ja varusteet

Aloitan nyt uuden blogisarjani lähiaikana alkavasta Sri Lankan pyöräseikkailusta. Tarkoitukseni on entisen tavan mukaan julkaista blogia matkalta käsin. Julkistan blogin Facebookissa omalla aikajanallani sekä Fillarantti reissaa ja bloggaa-sivullani sekä tarpeen mukaan muissakin ryhmissä. Blogin oikeassa reunassa olevasta palstasta voit myös tilata ilmestyvän blogipostauksen omaan sähköpostiisi. Koska blogi on julkinen, sen jakaminen on myös sallittua. Kommentit ja mielipiteet ovat myös tervetulleita.
 

Auringonlasku Sri Lankassa Batticaloan lähellä by Anton Croos. Lähde Wikimedia Commons

 

Tässä postauksessa keskityn uuden reissuni varusteluun. Mitä mukaan pyöräretkellä, missä ei haluaisi kuljettaa turhaa painoa mukanaan, on aina visainen kysymys. Olisin kiitollinen palautteesta…

Sri Lankan lämpö ja maisemat siintävät jo ajatuksissa. Aikaa lähtöön on vajaa kaksi viikkoa. Onneksi täällä Suomessa tuo kylmä ilmanala vaihtui sopiviin ulkoilukeleihin. Josko tänään jo hiihtämään?

 

Alajärvellä ihan naapurissa on hyvä luistelu- ja hiihtobaana. Viiden asteen pakkasessa oli kiva tehdä talven ensimmäinen 22 kilometrin pertsalenkki.


Pieni johdanto uuteen reissuuni Sri Lankaan.

Joulupukki toi lahjaksi Fillarantille lentolipun päiväntasaajan vaiheille Sri Lankan pääkaupunkiin Colomboon. Aivan kohta on vuorossa kuukauden pyöräreissu eksoottiseen Sri Lankaan. Reissun työnimenä on tässä vaiheessa Sri Lankan ympäriajo.

 

Reittihahmotelma Sri Lankan ympäriajoon.

1659.3 km +13946 m / -13967 m

 

Sri Lanka (”ylevä maa”) on saarivaltio Intian valtameressä Intian eteläpuolella. Vuosina 1948–1972 Sri Lanka tunnettiin nimellä Ceylon. Maan 21,5 miljoonasta asukkaasta suurin osa kuuluu ryhmiltään joko buddhalaisiin singaleeseihin tai hindulaisiin tamileihin. Näiden välille kehittynyt jännite kiristyi pitkittyneeksi maan sisällissodaksi vuosiksi 1983–2009. Sisällissodassa kuoli yli 70 000 henkilöä. Vuoden 2004 tsunami runnoi massiivisesti Sri Lankaa. Tsunamissakin kuoli noin 35 000 ihmistä, joten kovasti on tuota pientä saarivaltiota kuritettu lähimenneisyydessä.

Sri Lankan saari sijaitsee Intian valtameressä. Bengalin lahti on koillisessa ja Mannarinlahti ja Palkinsalmi erottavat sen Intian niemimaasta. Aatamin silta, maayhteys Intiaan, on nyt pääasiassa veden alla ja vain sarja matalikkoja ja karikkoja on enää pinnan yllä. Saari on etupäässä tasankoa. Eteläosassa on vuoristoa, jonka korkein huippu on 2524 metriä.

Sri Lankan ilmasto on trooppinen. Rannikon alavilla mailla on kuumaa ympäri vuoden, mutta merituuli vilvoittaa iltapäivän tukalimpia hetkiä. Maan sisäosissa on korkeuden takia viileämpää ja ilmasto on miellyttävämpi. Sateita saadaan lähes kaikkialla kohtuullisesti koko vuoden. Saari on sangen pieni, mutta tarjonnee silti riittävät mahdollisuudet pyörämatkailijalle. Saaren pinta-ala on reilu 65 000 neliökilometriä, pituus pohjoisesta etelään on noin 435 km ja vastaavasti leveys noin 240 km. Lämpötilat helmikuussa ovat rannikolla noin kolmenkymmenen asteen paikkeilla ja sisämaassa paikan korkeudesta riippuen huomattavasti alemmat.

Jos haluat lukea enemmän Sri Lanka-reissun taustoista, ne löytyvät täältä:  www.fillarantti2.wordpress.com

 

Corratec-ratsuni näytti tältä Marokon reissulla. Samalla pyörä ja hiukan ”fiilatulla” varustemäärällä on tarkoitus polkaista Sri Lankassa.



Sri Lankan reissun varusteluettelo

Muutama päivä sitten laadin pyörämatkan varusteluettelon. Punnitsin ja yritin harkita jokaisen esineen tarpeellisuutta. Tavoitteena oli vähentää painoa viime syksyn Marokon reissuun verrattuna. Muutaman kilon sainkin nipistettyä. Valitettavasti tuo muutama kilo on vastaavasti kertynyt vatsan seutuville…;)  Ehkä varustelistasta pyörämatkailusta innostunut voi saada vinkkiä ja toisaalta itsekin haluaisin palautetta.

Tässä tulevan Sri Lanka-reissun koko komplimentti komeudessaan;)


1. Ajovermeet: Yhteensä 2,9 kg

Kuvassa on tärkein osa eli ajovaatetus. Vielä mietityttää ottaako sadevahkeet ja tuon listassa kin näkyvän kevyttakin?


Ajopaita, lyhyt hihainen 240 g , Ajopaita, lyhyt hihainen 175 g, Alus-/ajopaita, hihaton 130 g, Irtohihat 75 g  , Irtolahkeet ? 170 g Ajohousut, lyhyt lahje 220 g, Liivi 150 g,  Turvaliivi ? 120 g, sadeasu (noin 500g)?, Ajosukat, 2 paria 85 g, Ajohanskat,2 paria 70 g, Tuulitakki, kevyt 75 g , Ajotakki, pitkähiha 225 g Ajokengät 900 g,  Kypärä 270 g, Ajolasit kotelossa 120g 

 

2. Vapaa-aika vaatetus:  Yhteensä 1,9 kg

Vapaa-ajalle olen pyrkinyt löytämään mahdollisimman kevyttä. Nyrkkipyykki on toiminut ihan hyvin reissussa.


Untuvatakki, oranssi 330 g, (ehkä pois ?), Pitkät housut + vyö 400 g , Shortsit 360 g,  Pikeepaita, oranssi 170 g, Pikeepaita, musta? 200 g, Sukat 50 g, Merrel-kengät 450 g,  Kalsarit, lyhyet 2 kpl 100 g, Uimahousut 50 g, Intian puuvillapaita, (yö) 90 g, Kevytshortsit (yö) 100 g

 

3. Ensiapu, lääkkeet ja hygienia: Yhteensä 0,7 kg
 

Hygienia, ensiapu ja lääkkeitä… reilu puoli kiloa kertyy näitäkin;)

 Lääkehoito-pakkaus 200 g , Beauty-box 410 g  , Ensiapupakkaus 90 g 

 

4. Työkalut, varaosia ja muuta tarpeellista: Yhteensä 1,7 kg

Tässä työkalulaukkuni sisältö. Varatakavaihtajan jätin pois. Pyörän satulaukussa on lisäksi monitoimityökalu, vararengas ja rengasavaimet. Pikkupumppu joko tähän laukkuun tai sitten pyörään kiinni.


Työkalut+varaosat 1,1 kg, Matkaopas 270 g, kartat ja asiapaperit 200 g,  Energiapatukat & geelit 130 g ym.

 

5. Elektroniikka:  Yhteensä 2,3kg
 

Majapaikan varaus, reitin suunnittelu ja tallennus, blogin teko, kuvaus ja yhteyden pito… tärkeitä juttuja. Painoa kertyy!


Säilytyspussukka 110 g, IPad + näppis + kotelo+laturi 1200 g, IPhone + kotelo 150 g , Canon-pokkari+ laturi 270 g , Varavirtalähde 120 g, Garmin-navigattori (PikkuG) 100 g, Pyörän valaisin (irto) 90 g , Eri latauspiuhoja pussukassa 150 g , Aurinkolasit 60 g     

 

6. Varusteiden lastauspaikat ovat 2 kpl Motonet-sivulaukkua 2200 g  ja   tankolaukku 1000 g (vedenkestävät)

Tässä kuva viime reissulta. Laskin, että nyt kummankin sivulaukun painoksi tulee noin viitisen kiloa ja etulaukun noin kaksi kiloa. Laukkujen nettopainot ovat yhteensä reilu kolme kiloa.

 

Pyörä ajossa: yhteensä 26,5 kg + kuski

  • Pyörä (tavarateline, lokasuojat, runkolukko, peili, mittari, pyöräpullot)  12,8 kg
  • Satulalaukku(vararengas, monitoimityökalu, ketjulukko) 0,7 kg , Pyöräpullot (täytettynä) 1,2 kg
  • Vasen sivulaukku (sisällä vapaa ajan vaatteet, hygienia ja ensiapu, IPad) 5,0 kg
  • Oikea sivulaukku (sisällä osa ajovaatteista, työkalut ja varaosat, elektroniikka, evästä ) 4,8kg
  • Tankolaukku (sisällä osa elektroniikkaa ja aurinkolasit, paperit ja oppaat, evästä) 2,0 kg

Tuohon kun lisää kuskin nykypainon ajovarusteissa ollaan yli 120 kilon, joten on siinä taas hikoilemista Sri Lankan yli kolmenkympin kosteassa lämmössä.

 

Tältä Corratec-ratsuni näyttää kuormattuna. Kuva Pohjois-Marokon erämaasta.


Näillä vermeillä on tarkoitus startata reilun viikon päästä reissuun. Toki on vielä aikaa miettiä myös varusteluasiaa, joten viime hetken muutokset ovat mahdollisia. Antakaapa palautetta! Sri Lanka Airlinesin kuljetusrajaus fillarin suhteen on: Ohjaustanko rungon suuntaiseksi, polkimet irti ja ilmaa pois renkaista ja pyörä läpinäkyvään muovipussiin. Onneksi Balkanin reissultani löysin Burgasin kentältä saadun Norwegianin pyöräpussin. Panin hiukan teippiä noihin Norwegian-mainosteksteihin ja sillä aion pärjätä. Lentoyhtiöstä sain myös tiedon, että pyörä kulkisi ilmaiseksi matkalippuni 30 kilon matkatavararajauksen rajoissa. Tosin Finnair operoi alkumatkan Pariisiin ja palattaessa loppumatkan Roomasta Helsinkiin. Saapa nähdä, miten pärjään tuon ”Finskin” kanssa pyörän kuljetuksessa?


Tuk-tuk -taksit odottavat kuljetusta Kandyn lähellä by McKay Savage. Lähde Wiki Commons


Ehkä vielä ehtii yhden postauksen laittaa ennen matkaa, mikäli aihetta ilmenee. Joka tapauksessa haastan teidät lukijani mukaan tällekin fillarireissulle. Blogia saa vapaasti levittää ja kommentit ovat tervetulleita tavoitteena pyöräilyn ilosanoman välittäminen. Matkailu avartaa!

Mainokset
Kategoria(t): matkan suunnittelu, matkareitti, matkavarusteet, yleistietoa pyöräilystä. Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s